Geluk onder druk

Driekwart van de Nederlandse jongeren geeft het leven een dikke plus, blijkt uit een onderzoek in opdracht van UNICEF Nederland. Als ze zich gestrest of ongelukkig voelen, komt dat vooral door school en huiswerk.

Het Trimbos-instituut onderzocht het afgelopen jaar in opdracht van UNICEF Nederland in hoeverre het mentale welzijn van jongeren onder druk staat. Want er waren signalen dat ze vaak tobbend door het leven zouden gaan, bezwijkend onder prestatiedruk en dwingende rolmodellen op social media.

Hoge gelukstemperatuur

Het Trimbos-instituut werkte samen met Stichting Alexander, de Universiteit Utrecht en jongeren zelf ruim een jaar aan het onderzoek ‘Geluk onder druk?’. Het is op een niet eerder vertoonde schaal uitgevoerd, zodat de onderzoekers de gelukstemperatuur van jongeren tussen de 10 en 18 jaar goed konden meten. Belangrijkste conclusie: de Nederlandse jeugd zit er mentaal warmpjes bij. Driekwart ‘floreert’, ofwel vindt het leven de moeite waard. Ze voelen zich blij, hebben genoeg veerkracht om op te krabbelen als het tegenzit, voelen zich gesteund door familie en vrienden, doen leuke dingen en zijn voorzien van een gezonde dosis eigenwaarde. Minder dan 10 procent piekert over de toekomst. Degenen die het qua welzijn minder hebben getroffen, gaven aan dat dat kwam door problemen thuis (1 op de 12 jongeren), of omdat ze zich te veel de mening van anderen aantrokken (1 op de 10). Hoewel het merendeel van de jongeren in Nederland tevreden is, gaven ze ook aan dat hun geluksgevoel wordt getemperd door de druk van school en huiswerk. Omgaan met leeftijdgenoten levert ook stress op, maar in mindere mate. Dat geldt verrassend genoeg ook voor social media. Blijkbaar zien vooral volwassenen die als bron van alle kwaad.

Aanbevelingen van jongeren

Het rapport eindigt met aanbevelingen van de jongeren die hebben meegewerkt aan het onderzoek. De druk van school en huiswerk moet omlaag en ze willen investeren in hun persoonlijke ontwikkeling, zodat ze bijvoorbeeld kunnen leren van fouten en beter kunnen omgaan met leeftijdgenoten. Ze willen zich ook veilig voelen, op school en thuis. Ze zoeken daarvoor inspraak en steun van leraren. Een betere maatschappij met aandacht voor klimaatverandering, minder armoede en een beter salaris voor docenten. Laagdrempelige hulp voor jongeren met psychische problemen. Het is een lijst die pre-corona is opgesteld, maar die – zo verwachten de onderzoekers – ook nu overeind blijft. Net als de gemeten gelukstemperatuur. Sociale steun, veerkracht, leuke dingen doen: ze zorgen ervoor dat de meeste jongeren deze periode ongeschonden door zullen komen. Op onze website leest u hier meer over de uitkomsten van ‘Geluk onder druk?

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

Linde (16), Flevoland

‘Toetsweken zijn echt een enorme hel. De weken ervoor ben je ontspannen en denk je ‘het komt wel goed’. Maar de week van tevoren heb je echt heel veel stress, dan ben je elke keer weer bang om te falen. Bijna niemand gaat relaxt met toetsweken om. Sommigen slapen niet meer of huilen de hele nacht en bij anderen gaan hun handen of ogen trillen.’

Vanwege privacy is het meisje op deze foto niet Linde.

Denzel (18), Gelderland

‘Ik ben heel gelukkig met mijn familie. Voor mij voelt het alsof familie een stuk is van mijn hart. Het is niet zo dat ik elke keer als ik mijn moeder zie denk: ‘Wat ben ik gelukkig met jou’, maar wel als ik nadenk over dat zij er altijd voor mij is geweest. Als kinderen doen wij soms dingen die mijn ouders kwetsen, maar ze blijven je helpen.’

Dija (13), Brabant

‘Ik zou zorgen dat er geen toetsweken meer zijn, of dat in ieder geval jongeren daarover mogen beslissen op school. Het is toch eigenlijk idioot dat je maar vier kansen hebt in het jaar om jezelf te bewijzen? Als je dan één dag het niet goed doet, dan heb je meteen drie toetsen slecht gemaakt. Ik weet dat veel leerlingen daar erg mee zitten. Leraren vinden het denk ik wel prima om die toetsweken te hebben. Na een toetsweek is het even druk voor ze maar daarna is het weer lekker rustig. Ik snap dus wel dat het voor hen werkt maar het gaat zo ten koste van leerlingen.’

Rosa (16), Zuid-Holland

‘De druk om gelukkig te zijn is een druk die voor veel mensen zwaar weegt. Zij denken dan: “Ik voel me niet fijn, maar ik kan er niet over praten, want ik moet gelukkig zijn.” Dat zijn mensen die lachen terwijl ze verdrietig zijn en alles voor zich houden, zelfs als ze omringd zijn door mensen die hen zouden kunnen helpen. Daar word je nog eenzamer van. Dus eigenlijk zou ik vooral willen uitdragen dat het oké is als je niet gelukkig bent.’


Was dit interessant? Deel het!