Waarom hulp nodig is
Hoewel steeds meer Soedanese kinderen naar school gaan, zijn er nog altijd 3 miljoen kinderen die geen onderwijs volgen. Dat komt onder andere door een groot tekort aan scholen en lokalen, vooral in de afgelegen gebieden. Hierdoor moeten kinderen soms uren lopen naar de dichtstbijzijnde school en zijn de meeste klassen overvol; op publieke scholen zijn er gemiddeld 76 leerlingen per lokaal. Daarnaast is er op de scholen vaak een groot gebrek aan veilige toiletvoorzieningen waardoor vooral meisjes vroegtijdig stoppen. Tegelijkertijd is er een groot tekort aan gekwalificeerde docenten; slechts een kwart van de docenten op de basisscholen voldoet aan de minimumeisen. Dit zorgt ervoor dat veel kinderen niet leren, snel een achterstand oplopen en beperkte toekomstperspectieven hebben.
Wat doet UNICEF
Om kinderen in Soedan een beter perspectief te bieden zet UNICEF sterk in op digitaal onderwijs. Hiermee kunnen we niet alleen méér kinderen bereiken, maar ook de kwaliteit van onderwijs verbeteren. Met behulp van innovatieve lesmaterialen, waaronder digitale spelletjes, worden docenten en kinderen in staat gesteld om nieuwe methodes te gebruiken en nieuwe kennis op te doen. De komende jaren gaat UNICEF dit samen met de Soedanese overheid uitbouwen. UNICEF helpt bij het ontwikkelen van een nationale strategie voor digitaal onderwijs en streeft ernaar om tenminste 25 nieuwe onderwijscentra op te zetten waar 4.750 achtergestelde kinderen de mogelijkheid krijgen om digitaal onderwijs te volgen. Daarbij ligt de focus op het bereiken van kinderen in rurale en afgelegen gebieden, waaronder 150 nomadenkinderen. Daarnaast informeert UNICEF lokale gemeenschappen over het belang van onderwijs en traint UNICEF docenten in het gebruik van de nieuwe digitale oplossingen, lesmanagement, monitoring en online veiligheid.