Veel jongeren in Jordanië zijn werkloos en missen de juiste vaardigheden om een baan te vinden. Het land heeft één van de jongste bevolkingen ter wereld en bijna 39 procent van de jongeren heeft geen toegang tot onderwijs, training of werk. Hierdoor hebben velen geen toekomstperspectief. Het programma 21st Century Skills, vaardigheden voor de toekomst steunt jongeren met innovatief onderwijs en trainingen in moderne vaardigheden.
Het doel van het programma 21st Century Skills, vaardigheden voor de toekomst is om jongeren een beter toekomstperspectief te bieden. Daarnaast zijn er meer dan een miljoen Syriërs naar Jordanië gevlucht waardoor de druk op de arbeidsmarkt sterk is toegenomen. In 2019 heeft UNICEF meer dan 80.000 Jordaanse en Syrische jongeren ondersteund bij hun persoonlijke ontwikkeling en eerste stappen op de arbeidsmarkt. Met de steun vanuit Nederland zijn in totaal 2.355 jongeren bereikt, waaronder 54% vrouwen.
Verder kregen jongeren toegang tot technisch beroepsonderwijs en een breed scala aan trainingen om hun soft skills te verbeteren. De trainingen zijn aangeboden via innovatielabs en het UPSHIFT programma van UNICEF. In 11 innovatielabs in Jordanië kregen jongeren de mogelijkheid om hun technische- en persoonlijke vaardigheden, creativiteit en innovatieve ideeën verder te ontwikkelen. In 2020 blijft UNICEF zich inzetten voor kwetsbare jongeren in Jordanië om de toegang tot onderwijs, training of werk te vergroten.
Met hulp van donateurs in Nederland heeft UNICEF in Jordanië in 2019 de volgende resultaten kunnen behalen:
© UNICEF/Jordanië
Eman (18) en Omar (19) wonen in het vluchtelingenkamp Za’atari en kampen allebei met de nodige uitdagingen. Dat komt voor een groot deel door hun handicap. Maar dankzij het innovatielab van UNICEF is dat veranderd. Samen ontwikkelden ze een driewieler voor mensen met een prothese. Eman: “Hiermee kunnen mensen zoals ik zich makkelijk verplaatsen. Dat was voorheen onmogelijk. Tegelijkertijd helpt het me om te realiseren dat ik er ook mag zijn en om sociale stigma’s bespreekbaar te maken.” Het team van UNICEF is nu in gesprek met bedrijven om hun ontwerp verder aan te passen.