Goed eten om goed te kunnen groeien

Wereldwijd is een op de drie kinderen slecht gevoed. Te eenzijdig of te weinig eten is voor een kind ongezond, maar dat geldt ook voor maaltijden, snoep en snacks met (te) veel vet, suiker en zout.

In 2019 vroegen we om uw hulp

En dat was niet tegen dovemansoren gezegd. Dankzij u:

  • kregen acuut ondervoede kinderen speciale voeding om aan te sterken, zoals extra voedzame biscuits en Plumpy’Nut.
  • kregen ouders van chronisch ondervoede kinderen voorlichting over goede en gevarieerde voeding.
  • leerden zorgverleners hoe ze ondervoeding bij kinderen kunnen herkennen en behandelen.
  • weten meer moeders dat ze hun baby’s het beste borstvoeding kunnen geven.
  • kregen tienermeisjes en (aanstaande) moeders voedingssupplementen.
  • stimuleerden scholen hun leerlingen gezond(er) te gaan eten.

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

Duizenden gedeelde menu’s

Kinderen hebben recht op goede voeding, maar de praktijk is te vaak anders. Zo zijn 149 miljoen kinderen chronisch ondervoed. In de lente en zomer van 2019 riepen we onder het motto ‘Deel je menu’ heel Nederland op om deze kinderen te helpen door een ontbijt, lunch of diner aan UNICEF te doneren. De actie leverde duizenden donaties op.

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

Gezonde voeding op de eerste rang

Ook in Nederland krijgen lang niet alle kinderen goede voeding. Een op de acht heeft overgewicht. UNICEF wil daarom dat bijvoorbeeld supermarkten rekening houden met de gezondheid van kinderen. Gezonde voedingsmiddelen zouden makkelijker voor het grijpen moeten liggen dan snoep en snacks. Uit een onderzoek van de Wageningen University & Research blijkt namelijk dat kinderen vooral te veel suiker binnenkrijgen. In 2020 volgen aanbevelingen om supermarkten wat voeding betreft ‘kindproof’ te maken.

Chipszak zonder kinderheld

UNICEF en zestien andere organisaties en gemeenten werken met elkaar samen in Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding. Deze alliantie wil kinderen beschermen tegen reclame voor snoep en snacks. Eerste succes: in februari 2019 is de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (van de Stichting Reclame Code) aangepast, zodat bijvoorbeeld idolen voor kinderen tot en met 6 jaar in winkels niet langer gebruikt mogen worden op verpakkingen of promotiemateriaal.

Welk artikel in het Kinderrechtenverdrag gaat over goede voeding?

Artikel 24: Recht op goed eten om goed te groeien. Lees meer over kinderrechten

Was dit interessant? Deel het!